|
I forb. med gjestespill Teaterhuset
Avantgarden, Trondheim april 2000
Reise i ubehag
Forestillingen blir en ubehagelig danseopplevelse
i sin manøvrering i det groteske,
spastiske, forvridde uttrykket. Det er ved
å holde publikum fanget i det ekle
at forestillingen blir sterk.
Øyvind Jørgensen tar oss med
inn i en urovekkende verden av forkrøplede
menneskeskapninger, groteske i kroppsspråket,
forvridde i sjelen: Spastiske skapninger
som knaker i sammenføyningene. Skapninger
som forsøker å lette, men som
smelter i stedet. Som balanserer på
kanten av forestillingens mange stup, men
så vidt evner å holde balansen
i det kuperte landskapet. Her manifesteres
danserens inngående studie av fysisk
og mental balansekunst, og en utrolig beherskelse
av kroppens muligheter. Kroppen fremstår
som ren materie, fratatt ånd og sjel.
Det oppleves nærmest som en dødsdans
hvor kirkegårdens døde har
våknet til en slags eksistens. Musikken
bygger opp under en suggererende, transeaktig
stemning - og en følelse av å
hive etter pusten. Det ekle, heslige kontrasteres
av forestillingens gjennomførte,
enkle estetikk i lys scenografi og kostymer.
Lyssettingen skaper et spenn som går
fra det melkehvite, kalde - understreket
av nesten nakne, hvite kropper og fargeløse
ansikter - til en varm, solgul atmosfære.
Skikkelsene handler i forhold til hverandre,
men tilsynelatende uten dialog og samspill,
uten empati og følelser.
Glimt av kommunikasjon sveiper dog inn over
scenen sammen med det varmgule lyset. Danserne
tar oss med på en reise innover i
ubehagets indre liv. I sitt innadvente,
innoverskuende uttrykk dytter forestillingen
på oss en følelse av å
være vitne til noe vi ikke skulle
se, noe vi ikke stiller til skue: våre
egen og samfunnets skjulte , uhyggelige
sider. Det er i insisteringen av det påtrengende
kvalmende at forestillingen vokser seg sterk.
Når vi venter på noe forløsende.
noe befriende "normalt", så
holder den oss fast i kvalmen: "Manøvrering
i kupert landskap" makter i høy
grad å berøre sitt publikum.
Det er det på langt nær alle
danseforestillinger som gjør.
Idun Hagen Adresseavisen mai 2000
I forb. med gjestespill Carte Blanche okt.
99
"Imponerende kroppsbeherskelse i stilren
forestilling der bevegelseshemming og bevegelsestvang
til sammen skaper stillstand. Helgens gjestespill
fra Oslo byr på markante norske dansere
med bevegelsesmessig integritet. (...) Manøvrering
i kupert landskap viser kropp og terreng
på en måte som mer eller mindre
fysisk aktive kan kjenne seg igjen i. Gjenkjennelse
er imidlertid ikke eneste forutsetning for
kommunikasjon, (...) for forestillingen
er sjelden gjennomarbeidet og manøvrerer
med kunstnerisk selvsikkerhet på grunnlag
av solide danseferdigheter og sober scenografi
overøst med pregnante musikalske
øyeblikk. (...) de ristende bena,
skakende som kommandert av elektriske impulser,
og de dumpe, svaiende piruettene til dumpe
lyder av knitring og knatring er smidig
surrealistisk-futuristisk scenekunst vel
verdt en søndagstur til Danseteatret."
Marit Strømmen, Bergens Tidene,
oktober 1999
I forb. med premieren Black Box Teater
sept. 99
"Øyvind Jørgensen er
en egenartet danser og koreograf. Han gjorde
stort inntrykk med forestillingen «Sanger
av de siste timer» (1997) der han
befestet seg som Butoh kyndig med høyst
personlig preg. Dette utvikles videre i
«Manøvrering i kupert landskap"
som også danses av Ellen Johannesen
og Reidar Sjøset. De to har grepet
mye av Jørgensens bevegelsesspråk
og tilfører hans koreografi fine
nyanser. (...) Dette mørket, det
forvridde og alt annet enn polerte er det
Jørgensen søker i sin koreografi
og i sin fortelling om samliv og sivilisasjon.
De spastiske krampeaktige bevegelsene, kroppens
vridninger og kontroversielle måter
å bevege seg på, smaker både
av galskap, av ekstrem forfinelse og komikk."
Inger-Margrethe Lunde, Dagsavisen, september
1999
"Øyvind Jørgensen er
en koreograf som behersker ulike genre innefor
den moderne dansen - fra ren abstrakt bevegelse
til kabaretformen. Vi som har fulgt Jørgensens
arbeider fra 80-tallet, har fulgt en kunstner
som aldri har vært redd for å
ta sjanser eller tatt nye utfordringer til
tross for knusende kritikk. En enkel funksjonell
scenografi av Harald Fenn er maksimalt utnyttet
av lysdesigner Petter Steen og kostymedesigner
Franz Schimdt, som avslører en genuin
oppfatning av koreografens intensjoner.
(...) oppleves forestillingen som noe av
det mest kommunikative jeg har sett på
lenge. Kroppsspråket er intenst og
gripende - noen ganger vakkert, andre ganger
heslig og grotesk. (...) Denne gangen er
Jørgensens tilnærming til Butoh-dansens
estetikk og rendyrkelse enda tydeligere,
og det er godt å se en koreograf være
så konsekvent i sine valg fra begynnelse
til slutt."
Lise Nordal, Morgenbladet, september 1999
|
|