|
|
|
|
Teatersjef Inger Buresund, Black Box Teater, om «Manøvrering
i kupert Landskap»
Som teatersjef ved Black Box Teater har jeg med interesse fulgt
Øyvind Jørgensens arbeid gjennom flere år.
Hans soloforestilling «Sanger av de siste timer»
hvor Øyvind Jørgensen er både utøver
og koreograf, står som et vendepunkt i hans kunstneriske
utvikling. Med «Manøvrering i kupert landskap»
bekrefter han sin styrke innen en meget spesiell og personlig
uttrykksform.
Hans inspirasjonskilde er først og fremst den japanske
retningen Butoh, men dette er ikke en Butoh forestilling slik
vi vanligvis kjenner det. Forestillingen er et uttrykk for Øyvind
Jørgensens personlige erfaringssvære transformert
til et scenisk allment uttrykk. 3 dyktige utøvere, hvor
Jørgensen selv står sentralt sammen med Ellen Johannesen
og Reidar Sjøset, går inn og ut av en rekke gjenkjennelige
situasjoner med et tydelig forløp til tross for forestillingens
abstrakte karakter.
Musikken av Petter Wiik, scenografien av billedkunstner Harald
Fenn, kostymer av Franz Schimdt og lysdesign av av Petter Steen
sammen med Jørgensens koreografi skaper et verk med en
usedvanlig original og sjelden gjennomarbeidet signatur. Forestillingen
skiller seg ut fra den typiske europeiske trenden som mange
norske danseforestillinger er en del av. Dette gjør «Manøvrering
i kupert landskap» ikke mindre interessant, snarere tvert
i mot. Det oppleves som befriende å se et så personlig
og gjennomført arbeid.
|
|
|
Foto: Stein Jarle
Nilsen |