|
Pasjoner 1995
"Pasjon fortjener plass på de
faste scenenes repertoar. (...) Jørgensens koreografi
gjennomsyres av musikalsk livsnerve. Han legger også
uvanlig omsorg i dans og musikk som scenisk helhet.
(...) Jørgensens musikalske følsomhet,
rombruk og dynamiske konstellasjoner skaper lange forløp
med en imponerende innebygd spenning, med eksplosivt
drama så vel som sakral hengivelse."
Yngvild Sørbye, Dagbladet desember 1995
" Øyvind Jørgensen er nøye
med rammene rundt sin forestilling Pasjoner
(...) Forestillingen gjennomføres med en stram
regi og med to musikere (...) som er med og gir danserne
en suveren støtte med sitt eminente spill. (...)
Balletten Deilig er den himmel blå
(...) gir en følelsen av å være på
reise, (...) Belysning, kostymer, dansernes entré
hensetter en til følelsen av å møte
Romeo og Julie. Uskyldige, rene, i hvitt,
søkende hverandre og det ukjente."
Fredrik Rütter , Aftenposten, desember 1995
Mørk Maske 1995
" Det som redder kvelden og fornyelsen, er unge
Øyvind Jørgensens Mørk Maske.
En énmannssolo som - i likhet med Sigurd Berges
lydkulisser - er uhyre sikkert laget. (...) en sammenleggbar
ramme som illuderer speil, bur, skjermbrett, skap, hus...
Her vandrer Gaute Grimeland - en danser i stor og gledelig
vekst - ut og inn., leker med seg selv og oss, får
eksplosivt raske forløp til å utlades i
sakte ro. det er ikke bare scenekunst, men mimekunst"
Yngvild Sørbye, Dagbladet mars 1995
Passion Ambigue 1994
"(...) en sjokkartet gledeserfaring. Bevegelser,
lyssetting, koreografi, musikk - alt sammen fungerte
ypperlig. Det startet med Passion Ambigue
over Arne Nordheims Clamavi for solocello.
Seks dansere i et stramt koreografert samspill fikk
det til å gå et sus gjennom salen. Lidenskapelig,
spenningsfylt er stikkord."
Sigurd Stenersen, Harstad, juni 94
(om Ø. Jørgensens koreografi for Le Jeune
Ballet de France)
Impulser 1993
Skiftninger - Tundra - Arme Riddere
"Geysir av musikalitet - et tredelt program som
en slumrende geysir av musikalitet, bevegelse og linjer.
(...) fornyer han dansearven og gir den sitt eget preg.
Her er det et solid koreografisk grep. (...) En slags
sammensmeltning av Balanchine og Graham, linjer og drama."
Margaret Ljunggren, Aftenposten, oktober 1993
"De latinamerikanske rytmene, ofte stakkato, lidenskapelige
gitarspillet gav en intensitet til utrykket som man
skal lete lenge etter. På samme tid var det løssluppent
og strengt koreografert. Energien lå i komposisjonen,
som i utøverne, det var vakkert og rent. Cecilie
L. Steen avslutning grep den fullsatte salen. I rosa
dunkelt sidelys danset hun en vuggende sorti. Stillferdig
og mettet av kraft. (...) Impulser er det
mest helhetlige jeg har sett på lenge."
Inger-Margrethe Lunde, Klassekampen, oktober 1993
"Musikken er uhyre krevende med sin stakkato rytme,
og dette har Jørgensen utnyttet svært bra
i sitt kroppsspråk som danserne behersker bra.
(...) han våger å ta ut sanseligheten og
følelsene sine i det koreografiske bevegelsesspråket."
Guri Pahle Glad, VG, oktober 1993
Solo 1993
"(...) vil jeg fremheve koreograf og danser Øyvind
Jørgensen. I sin Solo overbeviser
han sterkt i komposisjon og fremførelse. (...)
Et stilsikkert og nærmest meditativt uttrykk akkompagnert
av Jon Balke Trio. (...) Man fornemmer skjønnheten,
og lykken over at noen behersker det de gjør."
Inger-Margrethe Lunde, Klassekampen, januar 1993
Nysnø 1992
Nysnø av Øyvind Jørgensen
til musikk av William Ackerman (...) fikk vi se mange
vakre bevegelser. (...) endte den som den reneste virvelvind.
Det beste Øyvind Jørgensen hittil har
skapt."
Margaret Ljunggren, Aftenposten, juni 1992
|
|