Anmeldelse
av Sidsel Pape - Scenekunst.no
Onsdag, den 5. desember 2007
Sikkert, spontant og sant
Docudans er et oppriktig opplysningsprosjekt om
scenisk dans og dansere. Utøverne beveger med selvopplevde
historier og selvbiografisk bevegelse, skriver vår anmelder,
som har vært på aller første forestilling
med publikum på det "ordentlige" Dansens Hus
og under Showbox.
Forestillingsnavn: Docudans - Hvorfor danser jeg?
Spillested: Del 2 på Showbox, Black Box Teater og del
1 på Dansens Hus
Koreografi: Øyvind Jørgensen
Dansere: Øyvind Jørgensen, Silje Høgaas,
Sittibancha Bamhpen, Biniam Yhidego, Kenya Foss Parsons og
Nils Jakob Johannesen
Docudans utføres i to forestillinger som har hvert
sitt team av to mannlige og en kvinnelig danser. Dramaturgien
er like enkel som scenografien og kostymene: Miksepult med
mikrofon og to stoler i et hjørne. Danserne i egne
treningsklær. Musikken snakker til den unge målgruppa.
Lys i salen signaliserer interaktivitet. Docudans turnerer
med Den kulturelle skolesekken og har allerede vært
vist i ungdomsskolen i Oppland.
Skummel sant
"Det var kult å se hvordan øynene på
danserne ikke kikket noe spesielt sted", sier en av tiendeklassingene
som så Docudans team 1. Jeg tror først han sikter
til det fjerne moderne danserblikket, men forstår fort
at han setter ord på danseglede. Docudanserne er fullstendig
tilstede i seg selv og for tilskuerne. Sittibancha Bamhpen
i team 2 kaller det "å se en danser smelte sammen
med tid og rom". Og det er nettopp det danserne gjør
i Øyvind Jørgensens Docudans.
En etter en danser de fram svaret på hvorfor de danser.
Andpustne med dryppende ansikter forteller de oppriktig fra
egen oppvekst og oppdragelse med dans. Silje Høgaas
er 25 og husker 10 år tilbake: Hun ville være
sterk, men var svak, innrømmer hun. Elevene vrir seg
og hvisker mens stjålne blikk møtes og viker.
Ungdommene blir sett og møtt med sannferdighet.
Historiene fra eget liv fungerer ikke bare som bekjennende
beretninger. Docudans opplyser også om den scenisk dansens
mangfoldige former og muligheter til frihet og utfoldelse.
"Jeg er 47 og har aldri hatt fast arbeid", sier
koreografen. Lyden av forundring brer seg i salen. Først
når Biniam Yhidego reklamerer for å finne seg
sjæl i bevegelsesprinsippet "fem rytmer",
blir Docudans formanende. Da er skuespillerens autodidakte
dans inspirert av swing og twist, langt mer troverdig. Biniams
sterkeste kort er fortellingen om flukten fra Eritrea og barnehjem
med nonner som ballettinstruktører.
Sterke skift
Alle danserne har forskjellige fortellinger og dansestiler
de elsker, og hater. Silje bryter sin lekne break-improvisasjon,
med et kraftutbrudd: Koreografers krav kjennes som "å
ha et tog i hæla", roper hun. Mer forsonet forteller
hun om danserens tøffe hverdag, før koreograf
Øyvind bryter av og hun ironisk nok må gjenta
sekvensen på hans ordre.
Men ikke alle brudd er like heldige. Nils Jakob Johannesen
har gitt seg selv en vanskelig oppgave med sin selvbiografiske
improdans. Minnene hans leses opp for ham i mikrofonen, men
stikkordene setter ham ut. Nils Jacob bruker litt for mange
sekunder på å skifte plass, både i indre
og ytre rom. Men når Neil Young kommer på, så
gjør Nils Jacob det også.
Da har Øyvind gjort det lettere for seg ved at kollegaene
sier "black out!". Desemberlyset siver inn gjennom
vinduene, men Øyvind går rett på plass
i sine Butoh-tilstander. Han faller som en bombe og vegrer
seg uvergelig mot imaginære atomkjernesprengninger.
Så forteller han om den japanske etterkrigsdansen. Den
ikke riktig kloke mannens rare bevegelser gir raskt mer mening.
Sikkert uten sikring
Den danseren som virkelig setter seg selv på spill,
er Kenya Foss Parsons. Der andre sikrer seg, snakker Kenya
gjennomtrengende om sin oppvekst med alenemamma, utallige
flyttinger og stadig døende husdyr. Hun er inderlig
og uredd både som utøver og danser. Sterke og
stødige Kenya lar seg bære og trøste av
sine kollegaer i en rørende kontakt-trio.
Sittibanchas bevegelser flyter nært og spektakulært
gjennom rommet. Han skjønte at han var danser på
et raveparty i ecstasy-rus. Sittibancha er den som bringer
Docudans best i havn. Han drar noen gåter, klatrer opp
i tribunene og viser en snurrende danser på Mac´en.
Alle er med og danseren får tilskuerne lett i tale.
Team 1 derimot, insisterer på spørsmål.
Kanskje er tiendeklassingene fra Oslo syd spesielt sky denne
dagen. Ingen våger seg frampå før det omtrent
er for sent. Så kommer det: "Er alt dere sa virkelig
sant?" Danserne samtykker. "Så koselig!",
svarer en annen. Ungdommene ler og virker fornøyd med
fortroligheten som er vist dem.
Docudans sikre spontanitet treffer tilskuerne
sikkert, i allfall traff den meg.
|