|
Øyvind
Jørgensen: «Peer Gynt nr. 371»
I sesongen 2004/2005
presenterte koreograf Øyvind Jørgensen to nye
forestillinger som tok utgangspunkt i litterære rolle-karakterer:
Henrik Ibsens «Peer Gynt» og Miguel de Cervantes
Saavedras «Don Quijote». Øyvind Jørgensens
versjon av Ibsens klassiske verk «Peer Gynt» er
nummer 371 i rekken av Peer Gynt oppsetninger. Forestillingen
fokuserer på hoved-personen «Peer» i en
abstrakt danserisk versjon. De øvrige rollene er tilstede
kun i overført betydning.
Danserne Sittibancha Bampen, Nils Jakob Johannesen
og Biniam Yhidego har opprinnelse fra tre verdensdeler: Asia,
Europa og Afrika. De har felles bakgrunn fra teaterskolen
ved Nordic Black Theatre og beveger seg nå i ulike retninger
innen dans og teater. Våren 2001 satte Nordic Black
Theatre`s Teaterskole opp «Peer Gynt» som teaterversjon.
Øyvind Jørgensen var ansvarlig for ide, prosjektledelse
og regi i samarbeid med skolens faste lærere. Studentene
fant gjenklang i stoffet og kjente seg igjen i Peers fantasier,
i utfordringene han møter og i valgene han gjør.
Det er en begivenhet at tre nordmenn med så forskjellig
kulturell bakgrunn nå debuterer som «Peer»
i en danseforestilling. Ideen til forestillingen kan synes
å være svært så politisk korrekt.
Likevel, det er av genuin begeistring over det dramatiske
diktet «Peer Gynt», at vi har valgt å gjøre
en danseversjon av verket.
«Peer Gynt» kan leses og forståes
på flere nivåer, og verkets grad av kompleksitet
gir rom for tolkninger fra en ytre til en indre verden. På
det ytre plan, sterkest representert gjennom stykkets første
akt, handler «Peer Gynt» om personlige drømmer
og ambisjoner i møte med «virkeligheten».
Peer vokser opp i et bygdesamfunn hvor han står utenfor
fellesskapet. Han blir ikke akseptert og finner ikke sin plass,
derfor blir heller ikke hans stemme tatt på alvor. Han
framstår som en fantast, full av illusjoner, men også
med kreativitet og engasjement. Dypest sett handler Peer Gynt
om åndelige dimensjoner i tilværelsen, knyttet
opp til det å finne seg selv og sin plass i en større
sammenheng, en søken etter mening og fullbyrdigelse
av hvem man er.
Peer er en kraftfull og motsetningsfylt rollekarakter.
Han turer tilsynelatende fram som han vil, men lever aldri
sitt liv fullt og helt, står aldri til ansvar, han unngår
sitt egentlig vesen, og mislykkes med sitt prosjekt. Man fascineres
av «Peer Gynt»,
av den fantasirikdom det dramatiske diktet fremsetter, og
i gjenkjennelsen av de indre menneskelige konflikter Peer
står overfor. Et hvert menneske i søking etter
seg selv og sin identitet vil møte de samme problemstillinger
som Peer gjør. Først gjennom ungdommens engasjement,
fandenivoldskhet og høye ambisjoner i møte med
livet, og så gjennom alderens gradvise forandring inn
i erfaringen og ansvarliggjøringen.
I vår oppsetting er dramaturgiens indre
struktur og handlingsforløp i hovedtrekk beholdt som
i orginalverket. Forestillingen er bygget opp rundt den unge,
den middelaldrende og den aldrende Peer. Vi ønsker
heller å finne essenser av verkets hovedperson enn å
gi en klar gjenfortelling av dramaet. Peer blir tolket av
tre dansere, noe som gir rom for flertydighet i tolkningen,
men også mulighet til å hente ut kraft og energi
gjennom unisont trioarbeid. Musikken til forestillingen er
spesialkomponert av Petter Wiik, Jørgensens mangeårige
samarbeidspartner. Noe av Ibsens tekst er integrert i forestillingen
og framføres live av utøverne. Tekstbrokker
er bearbeidet digitalt i computer og manipulert inn som en
del av lydbildet.
Koreografen og danserne tilegnet
denne forestillingen til Rocco Petruzzi Castro`s minne. Han
døde den 10. august i 2004. Rocco var hovedlærer
på Nordic Black Theatre`s Teater-skole i ti år,
han har vært som en far, og en mentor for de tre danserne
Sittibancha Bampen, Nils Jakob Johannesen og Biniam Yhidego.
|
|