"Don
Quijote"
Spania feiret i 2005 400 års jubileum
for utgivelsen av Miguel de Cervantes Saavedras roman "Don
Quijote". I verdenslittera-turen er "Don Quijote"
beskrevet som den første roman, og forfattere verden
over har kåret det litterære mesterverket til
tidenes beste.
Den aldrende don Quijote har forlest seg på
ridderromaner og beslutter å reise ut i verden for å
utøve gode gjerninger, vinne seg evig berømmelse
og en plass i hjertet hos kvinnen han elsker. Sammen med den
jordnære Sancho Panza begir don Quijote seg ut i eventyret.
I hans fantasi blir vindmøller til kjemper, saueflokker
til krigerhærer og bondejenter til vakre prinsesser.
Det er vanskelig ikke å bli grepet av
den kjærligheten ridderen har til menneskene. For don
Quijote resignerer aldri. Han drives fremover av en ustoppelig
godvilje og en hellig galskap, mens hans overdådige
fantasi forskjønner og formørker omgivelsene
rundt ham.
Don Quijote blir en idealist, en som tror
på det gode i mennes-ket, på dyden og renheten.
Han er urokkelig i sin tro og tar konsekvens av det ved å
sette sin overbevisning ut i handling. Don Quijotes fremferd
vitner om galskap midt opp i sine høye idealer, og
han framstår som en fantast full av illusjoner og engasjement,
og en som mislykkes med sitt prosjekt. Han blir både
helt og antihelt, og gjenkjennelsen av menneskelige karaktertrekk
i oss alle er nærliggende.
Hans væpner og evige trofaste venn Sancho
Panza er korreksen, den realistiske og fornuftige, den feige
som heller unngår konfrontasjon. Sancho Panza er livsnyter
og står i
sterk kontrast til don Quijotes selvvalgte asketiske livsførsel.
Gjennom dem møter vi livets store dualiteter, som dypest
sett handler om menneskets virkelighetsoppfatninger, livsløgner
og overlevelsesevne.
I Jørgensens versjon av "Don Quijote"
er romanens omfattende hendelsesforløp minimalisert
ned til ekstrakter av handlingen. Den rikdom som fremsettes
i romanen, på den ene side tragiske og på den
andre side komiske relieff, er transformert fra det litterære
språk til et visuelt samspill som kombinerer dans, video
og musikk.
Med seg i teamet har han sine mangeårige
samarbeids-partnere komponist/musiker Petter Wiik, lysdesigner
Ruth Marie Bottheim og kostymedesigner Silje Fjellberg. Billedkunstner
Anna Widén, som står for videoarbeidet,
er ny i teamet.
Forestillingen er bygget opp rundt fire utøvere,
der don Quijote og Sancho Panza er forestillingens hovedpersoner.
Tittelrollen danses av Bjørn "Sean" Hagen,
en av Europas fremste electric boogaloo-dansere, og som bl.a.
har arbeidet med Atomic B-boys, Baktruppen og Kikut (Bølstad/von
der Fehr). Sancho Panza tolkes av Thomas L. Gundersen, kjent
gjennom sitt arbeid med en rekke norske koreografer og i utstrakt
grad med Odd Johan Fritzøe.
De to kommenterende birollene, Kvinnen og
Mannen, har et
vidt spekter av romanens mangfoldige karakterer å spille
på,
og danses av Katrine Bølstad og Nils Jakob Johannesen.
Johannesen danset en av tre Peerer i Jørgensens
"Peer Gynt nr. 371" høsten 2004. Katrine
Bølstad har gjort seg sterkt bemerket med et ekspressivt
og presist danseuttrykk i sitt arbeid med Kikut, og senere
som Lady knot.
Koregraf og danser Katrine Bølstad
har sammen med Bjørn "Sean" Hagen gjennom
flere produksjoner utviklet et særeget formspråk.
Høsten 2002 arbeidet Jørgensen som danser sammen
med duetten i forestillingen "Echoing Green".
I arbeidet med "Don Quijote" har de i fellesskap
videreutviklet dette formspråket. Alle danserne er medskapende
i forestillingen, og har bidratt med sin kunnskap og erfaring
i utformingen av bevegelser og bevegelsestema.
Noe tekst fra romanen framføres i forestillingen.
Tekstutdragene er oversatt av Arne Worren i Aschehoug &
Co.s nyutgivelse fra 2002.
Koreograf Øyvind Jørgensen er
en markant skikkelse innen norsk samtidsdans. Han har gjort
seg bemerket med en sterkt personlig og ekspressiv uttrykksform
som henter sin inspirasjon fra den japanske Buto-dansen. Forestillingen
"Don Quijote" er det andre av to arbeider hvor Jørgensen
tar utgangspunkt i litterære rollekarakterer. "Peer
Gynt nr. 371" hadde premiere og spilte for fulle hus
på Black Box Teater høsten 2004. Med disse to
forestillingene markerer også Øyvind Jørgensen
sitt jubileum, med 20 år som profesjonell dansekunstner.
|